وبلاگ

پوشش گالوانیزه پیچ و مهره

انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره

انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره

پیچ مهره مانند بسیاری از محصولات فولادی یا فلزی دیگر نیاز به آبکاری دارد. این آبکاری با روش‌ها و ترکیبات مختلفی انجام می‌شود، اما هدف از انجام همه آن‌ها، با توجه به کاربرد پیچ و مهره در صنایع مختلف از جمله ساخت کابینت آشپزخانه، ایجاد یک پوشش محافظ برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و افزایش طول عمر پیچ و مهره است. همچنین برخی از انواع آبکاری‌ها خواص فیزیکی ویژه‌ای مانند جوش‌پذیری هم دارند که جزو مزایای آن‌ها محسوب می‌شود. انواع پوشش گالوانیزه در پیچ و مهره به طور کلی به دو روش سرد یا الکترودی و روش گرم انجام می‌شوند. در ادامه با هر کدام از این روش‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، بیشتر آشنا می‌شویم.

پوشش گالوانیزه گرم چیست؟

در پوشش گالوانیزه گرم نیاز به روی یا Zn داریم. در این روش باید روی را تا دمای بین 830 تا 870 درجه سانتی‌گراد گرم کنیم؛ سپس پیچ یا مهره مربوطه را در روی مذاب غوطه‌ور کرده و بعد، از آن خارج نماییم. پس از خروج پیچ و مهره، قطعه ابتدا با اکسیژن موجود در هوا و سپس با کربن سطح فولاد واکنش‌هایی ایجاد می‌کند که منجر به تولید  Znco3 خواهد شد. این روش باعث می‌شود یک لایه پوشش محافظتی بسیار بادوام روی پیچ و مهره ایجاد شود که در برابر خوردگی مقاوم است. همچنین دیگر نگرانی بابت زنگ زدن آن‌ها وجود نخواهد داشت. این روش بسیار ارزان‌تر از روش‌های دیگر است و به دلیل مقاومت خوبی که ایجاد می‌کند، در صنایع مختلف به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ و مهره‌ای که با روش گرم پوشش‌دهی شده‌اند، هم قابلیت جوشکاری دارند و هم می‌توانند تا دمای 200 درجه سانتی‌گراد گرم شوند. بنابراین کابردهای قطعات پوشیده از روی بسیار گسترده است.

پوشش گالوانیزه سرد چیست؟

در پوشش گالوانیزه سرد از الکترولیت‌های روی استفاده می‌شود. در این روش، از جریان مستقیم برای الکترولیز کردن روی کمک می‌گیرند و قطعه‌ای که در داخل محلول الکترولیت غوطه‌ور است، کاملا پوشش‌دهی می‌شود.

پوشش فسفات کرومات

در این روش، از محلول سولفوریک اسید در واکنش با نمک Po3 استفاده می‌شود که روی سطح پیچ و مهره را می‌پوشاند و باید در محیط‌های خنثی و غیر اسیدی مورد استفاده قرار بگیرد. چراکه این پوشش در برابر اسید آسیب‌پذیر است.

پوشش نیکل کروم

پوشش نیکل کروم، سطحی کاملا مقاوم در برابر زنگ‌زدگی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، درخشنده است و ظاهر مناسبی به پیچ و مهره می‌دهد. اگر قصد جوشکاری روی پیچ و مهره را دارید، نباید از این نوع پوشش استفاده کنید؛ چراکه ترکیب نیکل و کروم جوش‌پذیر نیست. این نوع پوشش در برابر اسیدهای هالوژنی آسیب‌پذیر است، اما می‌تواند محیط قلیایی و نمکی را تحمل کند. همچنین این پیچ و مهره‌ها رسانا هستند و خاصیت مغناطیسی هم دارند.

پوشش نیکل کروم

پوشش تفلون p.t.f.f

این نوع از پوشش، نارسانا است و مقاومت مناسبی در برابر اسید و باز و نمک برای پیچ و مهره ایجاد می‌کند. علاوه بر این می‌تواند گرم شدن تا دمای 400 درجه را نیز تحمل کند. یکی از مزیت‌های پوشش تفلون برای پیچ و مهره، تنوع رنگی بالای آن است که در رنگ‌های سبز، آبی، خاکستری و … یافت می‌شود. پوشش تفلون همچنین ضد آب است و توصیه می‌شود در محیط‌های مرطوب، قطعات پوشیده‌شده از این ماده مورد استفاده قرار گیرند.

پوشش تفلن

جمع‌بندی

امروزه پیچ و مهره خام تقریبا هیچ استفاده‌ای در صنعت ندارد و تمام قطعات صنعتی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و همچنین زنگ زدن، نیاز به پوشش گالوانیزه دارند. همان‌طور که اشاره کردیم، پیچ و مهره‌ها با روش الکترولیز یا به شیوه سنتی (گالوانیزه گرم) پوشش‌دهی می‌شوند. با توجه به نیاز هر پروژه و محیطی که قرار است پیچ و مهره در آن استفاده شود، باید یکی از پوشش‌های روی، نیکل کروم، فسفات کرومات یا تفلون را انتخاب کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پاسخگویی به سوالات شما
ارسال