وبلاگ

تولید پیچ و مهره باتاب

چه مواردی در تولید پیچ و مهره باید در نظر گرفته شود؟

چه مواردی در تولید پیچ و مهره باید در نظر گرفته شود؟

پیچ و مهره یکی از قطعات صنعتی مهم و کاربردی است که در صنایع مختلف از جمله ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارد. به ‌طور کلی، برای ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف باید از قطعات صنعتی استفاده کرد. لذا درصد زیادی از پیشرفت بشر در زمینه صنعت و تکنولوژی مدیون همین قطعات صنعتی است. این موضوع باعث شده است که تولید قطعات صنعتی رشد قابل ‌توجهی داشته باشد. پیچ و مهره نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات صنعتی، در سطوح کیفی مختلفی تولید می‌شود. در ادامه مطلب، به سؤالات مهمی نظیر پیچ و مهره چه کاربردهایی دارد؟ نحوه تولید پیچ و مهره چگونه است؟ یا چه مواردی در تولید پیچ و مهره باید در نظر گرفته شود؟ پاسخ داده‌ایم. با ما همراه باشید.

پیچ و مهره چیست؟

پیچ و مهره، وسیله‌ای جهت اتصال دو جسم به یکدیگر است. این دو جسم ممکن است از یک جنس یا از دو جنس مختلف ساخته شده باشند. به هر حال، برای بستن محکم قطعات به یکدیگر و سفت کردن آن‌ها، از پیچ و مهره استفاده می‌شود. ضمن اینکه پیچ‌ها و مهره‌ها دارای انواع متفاوتی هستند که هر یک از آن‌ها، ویژگی‌های مختص به خود را دارد. از نظر ظاهری و فنی نیز پیچ‌ها به شکل مارپیچی رزوه شده‌اند و اغلب آن‌ها، جنس فلزی دارند. مهره نیز در اشکال گرد یا چندضلعی ساخته می‌شود و داخل آن رزوه شده است.

کاربردهای پیچ و مهره

پیچ و مهره، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع دارند. به عبارتی، این دو قطعه کوچک یکی از تأثیرگذارترین قطعات صنعتی هستند که از آن‌ها در بسیاری از واحدهای تولیدی استفاده می‌شود. در قسمت زیر به معرفی برخی از صنایع که پیچ و مهره در آن‌ها کاربرد دارند، اشاره کرده‌ایم:

  • صنعت چوب
  • صنعت کشاورزی
  • صنعت الکترونیک
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت لوازم خانگی
  • صنعت ساختمان‌سازی
  • صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

اهمیت استفاده از پیچ و مهره

از دلایل استفاده از پیچ و مهره توسط صنعتگران می‌توان به مقاومت حرارتی بالا، نیاز به فضای کم و نصب آسان اشاره کرد. می‌توان گفت پیچ و مهره تمام مشخصات مورد انتظار یک صنعتگر را دارد. به همین جهت، صنعتگران حوزه‌های مختلف از میان اتصال‌دهنده‌های موجود تمایل بیشتری به استفاده از پیچ و مهره دارند. این دو قطعه از نظر اقتصادی نیز گزینه ایده‌آلی هستند. با پیچ و مهره می‌توان قطعات را خیلی محکم به یکدیگر وصل کرد؛ آن هم با هزینه‌ای بسیار ناچیز و مقرون‌به‌صرفه که به راحتی از توان صنعتگران برمی‌آید.

روش های تولید پیچ و مهره

صنایع متعددی به پیچ و مهره وابسته هستند؛ به همین خاطر تولید باکیفیت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. به ‌طور کلی، پیچ‌ها و مهره‌ها قابل تولید با 4 روش ریخته‌گری، ماشین‌کاری، نورد و روش کله‌زنی هستند. در قسمت زیر به معرفی هر یک از این روش‌ها پرداخته‌ایم:

  • تولید پیچ و مهره با روش ریخته گری

در این روش، قالب پیچ و مهره را از قبل کنار می‌گذارند و مواد مذاب فلزی درون آن می‌ریزند. بعد از اینکه مواد سرد شد، آن را از قالب خارج می‌کنند. با توجه به نوع کاربرد پیچ و مهره نیز عملیات پرداخت را روی آن انجام می‌دهند. البته اگر زیبایی پیچ و مهره و کیفیت صیقل سطح آن‌ها اهمیتی نداشته باشد، می‌توان عملیات پرداخت را انجام نداد. در کل، این روش، برای پیچ‌هایی با ارتفاع کوتاه مناسب است.

  • تولید پیچ و مهره با روش ماشین‌کاری

ماشین‌کاری پیچ و مهره قابل انجام با 3 روش تراشکاری، قلاویز و حدیده است. به ‌طور کلی، ساخت پیچ و مهره با روش تراشکاری چندان مناسب نیست؛ زیرا هزینه انجام آن بالا است و محصولات تولیدشده با این روش نیز از مقاومت مکانیکی پایینی برخوردار هستند. قلاویز نیز مانند روش تراشکاری هزینه‌بر است. از قلاویز برای تولید مهره‌هایی با آلیاژ نرم استفاده می‌شود. روش حدیده هم بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر بوده و حتی کیفیت کار نیز در این روش پایین است. به همین دلیل، اصولاً ساخت پیچ و مهره با ماشین‌کاری توصیه نمی‌شود.

  • تولید پیچ و مهره با روش نورد

تولید پیچ و مهره با فرآیند نورد از میلگرد ساده یا غلتک‌کاری یکی از روش‌های رایج حال حاضر در صنعت ساخت این محصول است. روند اصلی کار نیز توسط غلتک‌های مختلف انجام می‌گیرد. از مزایای روش نورد می‌توان به زمان کوتاه تولید، هزینه پایین‌تر در مقایسه با ماشین‌کاری، زیبا شدن ظاهر پیچ و مهره و آسان بودن حمل‌ و نقل آن‌ها اشاره کرد. در کل، روش نورد یکی از روش‌های مطمئن جهت ساخت محصولات فولادی است.

  • تولید پیچ و مهره با روش کله زنی

کله‌زنی یکی از روش‌های اقتصادی ساخت پیچ و مهره است. این روش را می‌توان به دو حالت سرد و گرم انجام داد. روش کله‌زنی سرد، مناسب پیچ‌هایی است که باید ابعاد دقیقی داشته باشند. کله‌زنی گرم نیز برای پیچ‌های دارای قطر زیاد کاربرد دارد. از مزایای این روش می‌توان به تولید سریع، کاهش ضایعات، باکیفیت شدن پیچ و مهره و افزایش مقاومت آن‌ها و همین طور امکان تولید در اشکال و اندازه‌های متنوع اشاره کرد.

چه مواردی در تولید پیچ و مهره باید در نظر گرفته شود؟

پیچ و مهره فارغ از اینکه با چه روشی ساخته می‌شوند، بایستی با مواد خام باکیفیتی وارد چرخه تولید و سپس توزیع شوند. بهترین ماده نیز جهت تولید آن‌ها، فولاد است. با فولاد می‌توان مقاومت پیچ و مهره را به صورت چشمگیری افزایش داد. بنابراین، بهترین انتخاب، خرید پیچ و مهره فولادی است. همچنین، نحوه تولید پیچ و مهره نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بر روی ظاهر، ابعاد، کیفیت و مقاومت آن تأثیر زیادی می‌گذارد.

جمع بندی

خرید پیچ و مهره یکی از اقدامات مهم و ضروری در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی است. اصولاً، در زمان انتخاب پیچ و مهره بایستی به مواردی نظیر شرکت سازنده و روش تولید آن توجه داشت. این محصول با یکی از روش‌های ریخته‌گری، ماشین‌کاری، نورد و کله‌زنی ساخته می‌شود که از بین این روش‌ها، نورد و کله‌زنی از نظر کیفیت ساخت و هزینه تمام‌شده مناسب‌تر هستند. به‌ طور کلی، پیچ‌ها و مهره‌‌های ساخت ایران با همین روش‌ها ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل، با وجود کیفیت بالا، با قیمت مناسبی به فروش می‌رسند. این موضوع باعث استقبال گسترده از پیچ و مهره ایرانی در بازار شده است.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پاسخگویی به سوالات شما
ارسال