وبلاگ

پیچ و مهره های پرکاربرد

آشنایی با پیچ و مهره های پرکاربرد در صنعت نفت و گاز

آشنایی با پیچ و مهره های پرکاربرد در صنعت نفت و گاز

پیچ و مهره یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت پتروشیمی است. از سایزها و انواع مختلف پیچ و مهره‌ها در تأسیسات و سازه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود. بنابراین، این اتصال‌دهنده‌ها نقش بسیار مهم و حیاتی بر عهده دارند و برای تضمین امنیت سازه و کارکنان و مردم، باید بر اساس استانداردهای ویژه‌ای تولید شوند. در ادامه ضمن معرفی پیچ و مهره های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی، به بررسی کاربردهای مختلف آن‌ها می‌پردازیم.

پرکاربردترین پیچ و مهره‌ها در صنعت پتروشیمی

تنوع سایزها و انواع پیچ و مهره‌ها به‌گونه‌ای است که هیچ‌یک از کشورهای جهان قادر به تولید همه آن‌ها و تأمین تمام اتصال‌دهنده‌های مورد نیاز بازار و صنایع خود نیستند. در حال حاضر، ایران 70 درصد از پیچ و مهره‌های مورد نیاز بازار خود را از راه واردات تأمین می‌کند. پیچ‌هایی که در صنایع نفت و گاز استفاده می‌شوند، برای تحمل شرایط ویژه‌ای ساخته شده‌اند؛ بنابراین، گران‌تر هستند. اتصال‌دهنده‌های صنایع نفت و گاز از نوع استد بولت و بولت U شکل به حساب می‌آیند.

  • استد بولت

استد بولت ها معمولاً در شیرآلات پتروشیمی و خطوط انتقال نفت و گاز کاربرد دارند. این بولت‌ها طبق استاندارد ASTM A194 تولید می‌شوند و دارای گریدهای B8، B8M، B7، B7M، L7 و L7M هستند.

استد بولت

  • بولت یو شکل

از دیگر پیچ‌های پرکاربرد در صنعت پتروشیمی، می‌توان به بولت‌های U شکل اشاره کرد که قادر به مهار کردن لوله یا تیوب و تنظیم کردن آن‌ها در جای خود هستند. این بولت‌ها را عمدتاً از جنس فولاد استنلس استیل 316 و 304 می‌سازند.

U بولت

  • مهره‌ها

مهره‌های به ‌کار رفته در این اتصالات، به‌ عنوان مهره‌های شرکت نفتی شناخته می‌شوند. آن‌ها گوشت‌دارتر از سایر مهره های شش گوش هستند. به ‌عبارت ‌دیگر، این مهره‌ها نسبت به مهره‌هایی که بر اساس استاندارد ASTM B16.5 تولید و عرضه می‌شوند، ضخامت و ارتفاع بیشتری دارند. این مهره‌ها بر اساس استاندارد A194، جزو گریدهای H2 و HM2 دسته‌بندی می‌شوند. پوشش مهره‌ها بسته به کاربرد آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

کاربردهای پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز

پیچ و مهره یکی از ابزارهای اتصال است که کیفیت و عمر مفید آن، اهمیت بسیار بالایی دارد. این اتصالات باید به‌گونه‌ای ساخته شوند که از بروز هرگونه آسیب در تأسیسات نفت و گاز جلوگیری کنند. از مهم‌ترین کاربردهای پیچ و مهره در صنعت پتروشیمی، می‌توان به تأسیساتی مانند خطوط انتقال نفت و گاز و دکل‌های نفتی اشاره کرد. فشار و دما در این سازه‌ها و لوله‌ها بالا است. بنابراین، مقاومت این ابزارهای اتصال و تناسب آن با محیط استفاده، می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

ویژگی پیچ و مهره‌های کاربردی در صنعت پتروشیمی

پیچ و مهره‌های به‌ کار رفته در صنعت گاز و نفت، همواره در معرض شرایط نامساعدی مانند فشار، دمای بالا و مواد شیمیایی قرار دارند. بنابراین، باید با استفاده از مواد مرغوب و استانداردهای معتبر ساخته شوند تا مقاومت بالایی در برابر عوامل مخرب پیدا کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های پیچ و مهره‌های پرکاربرد در صنایع نفت و گاز، شامل موارد زیر هستند:

  • تنسایل و مقاومت حرارتی

به دلیل دمای بالای محیط و فشار زیادی که به سازه‌ها و لوله‌های نفت و گاز وارد می‌شود، پیچ و مهره‌ها باید مقاومت حرارتی و تنسایل (Tensile به معنای مقاومت کششی قطعات فلزی) داشته باشند.

  • جنس

جنس اتصالات باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که علاوه بر حرارت بالا، در برابر سرمای شدید و یخبندان نیز مقاومت خوبی نشان دهد. به همین منظور، پیچ و مهره‌های به ‌کار رفته در صنایع نفت و گاز عمدتاً از جنس فولاد و استیل هستند و با پوششی از داکرومات، کادمیم کرومات، گالوانیزه گرم، زیلان، تفلون، روی، نیکل و… تولید و عرضه می‌شوند.

  • مقاومت در برابر خوردگی

با توجه به شرایط نامساعدی که دکل‌ها و لوله‌ها در آن قرار دارند، مقاومت پیچ و مهره‌ها در برابر خوردگی و کیفیت فولاد به ‌کار رفته در آن‌ها بسیار مهم است. بنابراین، این پیچ‌ها از جنس فولاد پرکربن با آلیاژی بسیار مقاوم در برابر خوردگی، ساخته می‌شوند. فولاد 316 و فولاد 304 از جمله مواد باکیفیت و بسیار مقاومی هستند که برای ساخت پیچ و مهره‌های پرکاربرد در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیچ و مهره صنعت نفت و گاز

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی

ساختار ابزارهای اتصال باید در برابر مواد شیمیایی، حلال‌های آلی و ترکیباتی مانند کلر، اسید و… مقاوم باشد. آبکاری و استفاده از یک پوشش مناسب در سطحی‌ترین بخش پیچ‌ها، می‌تواند در تحقق این امر مؤثر واقع شود.

  • استاندارد

پیچ و مهره‌ها باید بر اساس استانداردهای مشخصی تولید شوند تا بتوانند از تجهیزات، به‌خوبی محافظت کنند. استاندارد A194 یکی از مهم‌ترین استانداردهای تولید این اتصال‌دهنده‌ها به شمار می‌آید.

سخن پایانی

پس از آشنایی با پیچ و مهره‌های پرکاربرد در صنعت نفت و گاز، اطلاع از قیمت روز آن‌ها از مهم‌ترین قدم‌های خرید است. شرکت باتاب جاوید ایرانیان از سال 1396 تا به امروز، با راه‌اندازی وبسایت خود و ایجاد یک مرجع قابل‌اتکا، قدم بزرگی در جهت اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف‌سازی قیمت محصولات پیچ و مهره برداشته است. با بهره‌گیری از سایت باتاب جاوید ایرانیان، می‌توانید محصولات را از نظر کیفیت و قیمت با یکدیگر مقایسه کنید و تجربه یک خرید مقرون‌به‌صرفه، آسان و سریع را به دست بیاورید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پاسخگویی به سوالات شما
ارسال